A może własna firma?

Do niedawna jeszcze w ogóle nie brałam takiej możliwości pod uwagę. Bo jak to? Ja i własna firma? W moim zawodzie? Z moimi predyspozycjami? I niby czym ta firma miałaby się zajmować? A jednak coś w mojej głowie ostatnio mi mówi, że nie powinnam z góry tej możliwości skreślać. Ciągle wydaje mi się to pomysłem, w moim przypadku, lekko absurdalnym i nie wiem, czy kiedykolwiek się na niego zdecyduję, ale muszę przyznać, że im dłużej nad tym myślę, to tym bardziej pomysł mi się podoba.

własna działalność

Dlaczego chciałabym założyć własną firmę?

1. Lubię wyzwania - nie da się ukryć, że praca na własny rachunek, szczególnie na początku, wymaga więcej wysiłku niż praca na etacie. Istnieje ryzyko, że w zwykłej pracy, po prostu bym się nudziła.

2. Lubię elastyczne godziny pracy - osobiście wolę pracować dlatego, że jest robota, a nie dlatego, że muszę przesiedzieć 8 godzin. Owszem, w przypadku własnej firmy może okazać się, że godziny są tak elastyczne, że wychodzi ich przez miesiąc znacznie więcej niż 40 tygodniowo, praca jest także nocami i w weekendy, ale jednak ta wizja przemawia do mnie bardziej niż godzina pracy + 7 godzin udawania pracy.

3. Pieniądze - jeśli działalność się powiedzie, jest szansa, że zarabianie na własny rachunek będzie znacznie bardziej opłacalne pod względem finansowym, niż praca dla kogoś.

Czego się boję?

1. Formalności - nawet lubię pracę papierkową, jednak latanie po urzędach, podatki i ZUSy mnie trochę przerażają. Wolałabym, żeby to odwalał za mnie ktoś inny, wysyłał mi gotowy PIT-11, na którego podstawie zrobię raz w roku PIT-37 i niczym więcej się nie będę przejmować.

2. Pieniądze - kliencie raz są, a raz ich nie ma. Jeśli się nie powiedzie, można nie tylko nic nie zyskać, ale i wiele stracić, np. oszczędności kilka lat odkładane na ten cel lub co gorsza zostać z kredytem.

3. Wiedza ze studiów pójdzie na śmietnik - niby znam osoby, które rozwinęły biznes ściśle związany z kierunkiem moich studiów, jednak ja dla siebie takiej możliwości nie widzę i gdybym zaczęła własną działalność, to w zupełnie innej dziedzinie, więc wszystko czego uczyłam się przez 5 lat może nigdy mi się nie przydać, a trochę szkoda. Co prawda, w czasie studiów zdobyłam wiele innych umiejętności, które w ogóle pozwalają mi myśleć, że w moim przypadku, otworzenie własnej działalności jest możliwe, ale nie są to umiejętności związane z samym studiowaniem.


Założenie własnej firmy zawsze związane jest z ryzykiem. Można dużo zyskać, ale także można dużo stracić. W ramach asekuracji, można próbować, początkowo, łączyć własną działalność z pracą na etacie, jednak może okazać się to dość trudne i w końcu trzeba podjąć męską decyzję. Niestety, na pytanie "etat czy własna firma?", nie istnieje jedna, jedyna, słuszna i poprawna odpowiedź.

Ponieważ, nie mam w tej kwestii żadnego doświadczenia, chętnie poczytałabym o doświadczeniach innych osób, które zaraz po studiach rozpoczęły własną działalność. Jeśli takowe macie, podzielcie się nimi, proszę, w komentarzach. :)



Jeśli spodobał Ci się ten wpis, przeczytaj także:

Komentarze

  1. Własna firma to rzeczywiście spora odpowiedzialność i swego rodzaju ryzyko, jednak uważam, że warto iść za przysłowiem "Kto nie ryzykuje ten nie ma". Jest w tym życiowa prawda. :) Formalności nie ma co się bać - wystarczy podjąć współpracę z zewnętrzną firmą - ona powinna zadbać o kompleksową obsługę księgową Twojej firmy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Własna firma to bardzo dobry pomysł, jesteś Panem wszystkiego , a wszyscy robią to co im każesz ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy artykuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Własna firma to bardzo fajna sprawa, troszkę ryzykowana na początku, ale kiedy wszystko pięknie się rozwija, daje wiele satysfakcji i okazuje się, że było warto ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dokładnie tak, ważna na początku funkcjonowania firmy jest reklama, która przekłada się na kulturę organizacyjną pracy ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Prowadzę własną firmę od lat i muszę przyznać, że to bardzo fajna sprawa i wyzwanie ;) Niedawno wykupiłem profesjonalne usługi IT dzięki czemu mam nadzieję, że moja firma będzie osiągać jeszcze większe zyski.

    OdpowiedzUsuń
  7. Własna forma ma dużo plusów, ale też minusów. Zwłaszcza na początku jej prosperowania ;) Istnieje również duże ryzyko, że firma się nie utrzyma na rynku dlatego dobrze trzeba obmyślić swój biznes plan ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj tak, to bardzo fajna sprawa, jednak wiąże się ona z dużym ryzykiem. Co jeśli nie uda nam się jej utrzymać? Zostajemy na lodzie z długiem i problemami ;/ No, ale jeśli ktoś ma dobry plan i wie dokładnie gdzie ulokować pieniądze to może warto zaryzykować ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jakieś dwa lata temu przejęłam firmę po rodzicach i nie sądziłam, ze prowadzenie własnego biznesu jest tak trudne ;/

    OdpowiedzUsuń
  10. Osobiście uważam, że własna firma to świetne rozwiązanie. Oczywiście istnieje ryzyko, ale kto nie ryzykuje ten nie ma, takie życie ;) Czasami warto zdecydować się rozwinięcie własnej firmy, tym bardziej, że istnieje teraz tak dużo dofinansowań ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja ciągnę firmę domową od 5 lat i jestem bardzo zadowolona ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę przyznać, że masz bardzo dobrą argumentację. Ja jednak od razu po studiach wyjechałam na zachód i od razu otworzyłam swoją firmę kosmetyczną. Początkowo zajmowałam się tylko paznokciami koleżanek, ale później doszły mi nowe klientki. Z roku na rok rozszerzałam swoje zdolności, zaczęłam oferować również makijaże i fryzury okazyjne, co pozwoliło firmie rozkwitnąć. Musiałam znaleźć firmę dla której rozliczenie podatku w niemiec nie stanowiło problemu, ponieważ ja nie znam się na tutejszym prawie i nie bardzo wiem jaka dokumentacja jest niezbędna. Moja księgowa zajmuje się rozliczeniami, a ja dalej się rozwijam i zadowalam moje klientki :) Może Ty też powinnaś spróbować swoich sił w prowadzeniu własnej działalności.

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj tak, własna firma to świetne rozwiązanie. To prawda, na początku nie ma lekko, ale z czasem przychodzi sukces i nie żałuje się, że straciło się kilka tys. złotych ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przyznam szczerze, że bardzo dojrzale podeszłaś do tematu. Jednak nie ma się co obawiać! Aktualnie dostępnych jest tyle technologii, które pomagają młodym przedsiębiorcą, że szybko zweryfikujesz czy jesteś w stanie podołać w prowadzeniu działalności. Spróbuj przede wszystkim znaleźć prosty program do faktur, który pomoże Ci nadzorować wydatki i zarobki. Jest to ważne zwłaszcza na początku kariery :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Planuję otworzyć własną firmę, ale korzystając pomocy unijnej. Troszkę się tego obawiam, gdyż wiem jak ciężko zdobyć jakiekolwiek dofinansowanie, ale trzeba spróbować ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Otworzyłam niedawno firmę budowlaną i muszę przzynać, że to był strzał w dziesiątkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetnym pomysłem na własną firmę jest korzystanie z dofinansowań, których jest mnóstwo w rożnych dziedzinach. Co prawda uzyskanie takiego dofinansowania nie należy do najłatwiejszych, ale osobiście uważam, że warto ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Popieram twoją decyzję co do założenia własnej firmy. W dzisiejszych czasach kwestie formalne w tym temacie nie są aż tak trudne i jeśli ma się dobry pomysł na biznes, przeanalizowaliśmy dokładnie konkurencję to warto zaryzykować. W końcu kto nie ryzykuje ten nie ma ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Prowadzenie własnej firmy może nie należy do prostych zadań, ale jednak warto zaryzykować. Tak było w moim przypadku i mała jednoosobowa firma zamieniała się w duże przedsiębiorstwo ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. A czemu nie! Wiadomo, że ryzyko zawsze jest, ale bez ryzyka nie ma szans na spory sukces. Próbujcie, próbujcie ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dokładnie, nie ma co się martwić. Ja również, gdy zakładałam firmę bałam się, że studia mi się nie przydadzą i zmarnowałam tylko czas i pieniądze, ale nabyłam na nich sporo inspirujących znajomości i język po 3 latach prowadzenia firmy mi się przydaje, ponieważ otworzyliśmy się właśnie na kolejne państwa, czego wcześniej się nie spodziewałam. Firma jest jak twoje dziecko, chcesz, aby się rozwijała i wiesz, że warto w nią mądrze inwestować. Na ten moment korzystam z HR w chmurze od https://sidgroup.pl/oferta/zarzadzanie-kadrami/hr-w-chmurze-successfactors i wiem, że to była mądra decyzja. Trzymam kciuki, bo niekiedy własna firma faktycznie ciężki kawał chleba, ale też niezwykle satysfakcjonujący :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Założenie własnej firmy to nie lada wyzwanie, To prawda, kto nie ryzykuje ten nie ma, ale trzeba liczyć się z papierologią i zamieszaniem ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Teraz bardzo popularne stały się start upy, ale nie wiem czy zdecydowałabym się na nie. Jak dla mnie spore ryzyko się z nimi wiąże ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz